Skip navigation


Štrnásty februárový deň oslavuje Valentín. Tento deň je aj sviatkom všetkých zamilovaných, kedy si vyznávame lásku viac ako inokedy. Obdarúvanie zamilovaných
párikov kvetmi, sladkosťami alebo rôznymi drobnosťami a zamilovaní sa schádzajú na romantických miestach neodmysliteľne patrí k tomuto dňu. vieš, kto to bol sv. Valentín a prečo si ľudia práve v tento deň vyznávajú lásku? Vieš ako oslavujú svätého Valentína v zahraničí? Čítaj TENTO článok A Dozvieš SA VIAC O SVIATKU VALENTINA (história, tradície, vyznania)… To všetko tu a teraz. Prajem prijemne stráveného Valentína pre všetkých zamilovaných i „nezamilovaných“, ale aj tých, čo sú iba zaľúbení. Sviatok „zamilovaných“ nie je len ich. Je všetkých, nás, lebo vyjadriť lásku našim priateľom, blízkym je vždy lepšie, ako keby sme na nich zabudli.

Historické legendy na pôvod sviatku Valentína

Nie je jednoduché zohnať pravdivé historické údaje o tomto svätcovi, preto opíšeme si viacero legiend, ktoré by nám mohli priniesť viac svetla do „slávenia“ tohto sviatku.

Tak ako viacero kresťanských sviatkov vychádza z tradície starovekého Ríma, tak aj sviatok Valentína má pôvod v starovekom Ríme.
Pravdepodobným predchodcom kresťanských osláv svätého Valentína bol pohanský sviatok, ktorý Rimania zasvätili bôžikovi pastierov Faunovi. Počas sviatkov sa mladí ľudia párili do dvojíc. Každý s tým, koho mu určil žreb. Svojmu sviatočnému partnerovi musel byť po celý čas osláv verný. Kresťania starobylý zvyk prevzali a spojili s menom svätca Valentína (lekár i kňaz).
Ďalšie súvislosti, ktoré by nám mohli priblížiť pôvod tohto sviatku sú v Rímskom kalendári. 13-15 február v tomto kalendári pripadal na sviatok plodnosti (tzv. sviatok Lupercalia).
Okrem toho Rimania si od druhej polovice januára do konca prvej polovice februára pripomínali „sväté manželstvo“.

O svätom Valentínovi, ktorý žil v 3. storočí nášho letopočtu, koluje celý rad legiend. Jednou z najznámejších je kresťanská legenda, ktorá hovorí o svetom Valentínovi, ktorý Bol mučeník žijúci za vlády cisára claudia II. Germanika. Claudius bol krutý náladový tyran, ktorý sa rozhodol zrušiť manželstvo. Ženatých mužov totiž nepovažoval za dobrých bojovníkov. Manželky a deti pokladal za príťaž a príčinu zbabelstva. Sobášenie tvrdo zakázal! Kňaz Valentín sa proti cisárovi vzbúril, mladých milencov pozýval k sebe a sobášil ich potajme. Preto sa Valentínovi hovorí aj priateľ milencov. Hoci to bola vzbura tichá, Claudius sa to dozvedel. Claudius kňaza uväznil a pokúšal sa ho presvedčiť, aby zanechal kresťanstvo a vyhlásil, že prijíma vieru rímskych bohov. Valentín sa však nemienil vzdať svojho zmýšľania. Lásku medzi mužom a ženou pokladal za posvätnú, rovnako ako zväzok, ktorý uzavreli. Ani kruté zaobchádzanie neodvrátilo Valentína od jeho presvedčenia. Preto cisár rozhodol o jeho poprave. Vo väzení sa Valentín zamiloval do žalárnikovej dcéry, ktorú liečil, mladé dievča bolo totiž slepé. Vďaka svojmu lekárskemu umeniu prinavrátil Valentín Astérii zrak. Posledný odkaz, ktorý Valentín poslal dcére väzenského dozorcu pred svojou smrťou 14.februára 269, zakončil pozdravom: „od Tvojho Valentína.“ Z tejto vety je myšlienka, ktorá žije dodnes a je súčasťou mnohých valentínských prianí. Neskôr nad Valentínovým hrobom za rímskymi hradbami kvitli ružové kvety mandľovníka.

Druhej legende o sv. Valentínovi sa hovorí pohanská. Odohráva sa tiež v starom Ríme a popisuje Valentína ako cnostného, počestného a múdreho muža. Cisár sa dopočul o jeho múdrosti a pozval ho k sebe. Oficiálne sa Valentín nemohol stať cisárovým priateľom, pretože veril poverám. A tak radšej ubytoval Valentína u mestského prefekta Astoria, kde mal byť tzv. pod kontrolou. Prefekt mal krásnu, ale nevidomú dcéru, do ktorej sa Valentín zamiloval. Astorius ho poprosil, aby sa modlil za dcérin zázrak. Dievčaťu sa skutočne zrak navrátil a o zázračnom uzdravení si rozprával celý Rím. Bohužiaľ pohania odmietli v zázrak uveriť a vtrhli do domu prefekta. Odviedli Valentína a za mestom mu sťali mečom hlavu. Po svojej smrti sa stal sv. Valentín patrónom vernej, čistej a oddanej lásky.

V roku 469 pápež Gelasius ustanovil deň smrti sv. Valentína za pamätný deň na jeho počesť. Sv. Valentín sa tak stal patrónom zaľúbených.

Ďalšia z legiend hovorí o francúzskom vojvodovi Karolovi Orleánskom, ktorý poslal asi prvý zamilovaný valentínsky lístoček. Po prehratej bitke v roku 1415 ho Angličania zatvorili v Londýne do väzenia. Odtiaľ poslal svojej žene do Francúzska ľúbostné verše – prvú známu valentínku.

Či už sú alebo nie sú tieto legendy pravdivé, Valentín sa stal patrónom zamilovaných a tento sviatok je obľúbený nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Mnohé mladé páry sa snažia uzatvoriť manželstvo práve v tento deň.

Svätý Valentín vo svete

V Spojených štátoch má sviatok sv. Valentína dlhú tradíciu. Prvé valentínske priania boli vyrobené v 19. storočí.
v roku 1847, Ester Howland vyvinula úspešný predaj v jej „Worcester“, kde úspešné predala vlastnoručné vyrobené Valentínské pohľadnice (valentínské „karty“), ktoré boli založené na britských modeloch. Popularita valentínských pozdravov v Amerike 19. storočia, kde mnoho valentínských pozdravov sú dnes všeobecne chápané ako vyznanie lásky, bol predzvesťou budúcej komercionalizácie sviatkov v Spojených so svätým Valentínom.
Spomínané „valentínské pozdravy“ sa maľovali ručne na papieri zo zámoria a zdobili sa ornamentmi, ale aj korálikmi, morskými mušľami alebo sušenými kvetmi a pod.
V súčasnosti americká asociácia
Greeting Card odhaduje, že približne jedna miliarda Valentíniek sú zasielané každý rok po celom svete. Znamená to len toľko, že ide o druhý „najpohľadnicovejší“ deň v roku.

V Anglicku sa medzi ľuďmi hovorilo, že 14. februára si vtáci, predovšetkým holuby a labute, volia svojich partnerov na celý život.

V Škótsku sa každý rok usporadúva festival, na ktorom si mladí ľudia losujú z klobúka meno svojho Valentína alebo Valentínky, s ktorou potom majú pretancovať nasledujúci večer. Podľa iného škótskeho zvyku sa Valentínom alebo Valentínkou stane prvý človek, do ktorého v ten deň doslova vrazíš na ulici.

SmS-ky stvorené pre valentínskú milú SMS

Valentín je sviatok krásny, preži si ho v láske, šťastí. Žiadne slzy, lásky veľa, to Ti dnes zo srdca želám.
Láska je ako dieťa – túži po všetkom, čo má na očiach.
Môj pohľad patrí každému, môj úsmev iba niekomu, ale moja láska patrí len tebe a nikomu inému!
Nech Valentín každý deň býva, nech cítiš lásku, čo moje srdce skrýva, nech z očí Tvojich šťastie žiari, ako lúka skorej jari. Chcem byť kvetom tejto lúky, čo nežne hladia Tvoje ruky.
Pravá láska sa podobá knihe. Blázon v nej listuje letmo, ale múdry človek premýšľa, pretože vie, že ju môže čítať len raz.
Keby si bola slzou v mojom oku, nikdy v živote by som neplakal, aby som ťa nestratil.
Láska moja, Valentínky božtek, posielam Ti na pusu a noštek.
Miláčik, na Valentína chcem ti povedať, že až do konca života budem ťa milovať.
Posielam ti toľko pusiniek, koľko mám v tele červených krviniek!
Pošepkaj mi bozkom na pery, že ma Ľúbiš. Napíš mi slzou do srdca, že po mne túžiš. Pošli mi láska jeden krásny sen, veď vieš, že ťa Milujem.
Prepáč mi, že sa mi páčiš. Prepáč mi, že ťa chcem. Prepáč mi, že ťa ľúbim. Prepáč mi, no ja za nič nemôžem!
Ty musíš mať boľavé nohy, keď mi beháš celý deň po rozume.
Najkrajším darom prírody je život, najkrajším darom života je mladosť najkrajším darom mladosti je láska, najkrajším darom lásky si ty!

Výroky slávnych na
lásku

Hovoríme láska, ale je to celý zástup citov, ani ich v tom húfe nemôžeme rozoznať. K . ČAPEK
Isté je, že povaha lásky a priateľstva sú celkom odlišné: priateľstvo ešte nikoho nikdy nepriviedlo do blázinca. MONESQUIEU
Priateľstvo je láska bez krídel. BYRON
Nie je láska šťastná ani nešťastná, niet lásky platonickej ani naplnenej, ani lásky zbytočnej či povinnej. Je láska, zvestovateľka smrti i života, činiteľ vývoja. A tvar zeme sa s ňou ustavične mení. ELUARD
Milovať znamená odovzdať sa telom i dušou alebo lepšie povedané, vytvoriť z dvoch bytostí jedinú. MUSSET
Veci lásky sú vecami života. Po zime prichádza jar, po beznádeji nádej, po hrôzach noci svitá deň. VANČURA
Láska je väčšia než príval slov. O láske sa nediskutuje. Láska je. SAINT – EXUPÉRY
Kašeľ, dym a lásku možno zakryť veľmi ťažko.
FRANKLIN
Aj keby sa človek všetkého nasýtil, lásky sa nenasýti. NEMCOVA
Dokiaľ muž ženu miluje, rozpráva sa s ňou najmä o nej; keď ju prestane milovať, hovorí s ňou o sebe. GEOTHE
Niet iného lieku na lásku ako viac lásky.
THOREAU
Srdce má svoje dôvody, ktoré rozum nemá.
PASCAL
Láska je najsilnejšia zo všetkých vášní, lebo útočí zároveň na hlavu, srdce i telo.
VOLTAIRE
Milovať, to neznamená len lásku, to je predovšetkým pochopenie.
SAGANOVA
Láska silnie z podvýživy a umiera na presýtenosť.
MUSSET

Vyznania lásky

Si človek, ktorý ma drží pri živote. Si slnko, čo pre mňa svieti. Si voda, čo pre mňa tečie a ľúbiť ťa, to zato stojí.
Si šíp, čo zasiahol moje srdce, si lano, čo mi spútalo ruky, si oheň, pri ktorom sa hrejem. Si šťastie, čo som dostala, si ten, o ktorom som celý život snívala.
Ako môžu povedať, že dážď nepadá, keď existujú oblaky . . . Ako môžu povedať, že lístie nelieta, keď existuje vietor . . . Ako môžu povedať, nezamiluj sa, keď existuješ TY ! ! !
Sú slová, ktoré nikdy nevyslovíme. Sú lásky, ktoré nikdy nezískame.
Sú priatelia, na ktorých nezabudneme a sú chvíle, na ktoré vždy spomíname.
Nie je týždeň bez dňa, nie je deň bez hodiny, nie je hodina bez minúty, nie je minúta bez sekundy, aby som na teba prestala myslieť.
Keď v noci pocítiš ľahký vánok, nezľakni sa, to je len moje srdce. Lieta nad tvojím, dávaj naň pozor a chráň mi ho. Dobrú noc!
Ani najvzácnejšie vodopády neuhasia smäd po tvojich perách, ani milióny hviezd neprežiaria svetlo tvojich očí, ani tie najkrajšie slová nevystihnú to ako ťa milujem.
V škole ma učili, že neexistuje najviac, ale nekonečno. Ale ako mám potom povedať, že ťa ľúbim, keď nekonečne je stále málo..

Si všetko čo chcem, o čom snívam, všetko čo potrebujem, všetko čo mi chýba, všetko čo mám, všetko čo zbožňujem, všetko čo si cením, všetko čo MILUJEM!
Potrebujem tvoje objatia, ktoré sa len tak nestratia. Potrebujem teba, lebo som ťa odjakživa chcela. Potrebujem tvoje slová, za ktoré sa môj smútok schová.
Milovať neznamená len mať rád, Milovať je odpusti ť a pravdu znať,

A čo by som dodal na záver?

Zopár milých slovíčiek na vás, všetkých, aby sme si my všetci uvedomili, že aký je skutočný sviatok Valentína. Nech Valentín je sviatkom zamilovaných, nezamilovaných i iba zaľúbených. Milovať, ľúbiť to sú slova, ktoré sú odlišné, hoci sa vôbec tak nezdajú. Najprv ľúbiš (nevšímaš si negatívne stránky milujúcej osoby) a potom až miluješ. Teda, nezáleží na tom, či ľúbiš alebo len miluješ. Dôležité je to, aby prianie, darček, vyznania si myslel úprimne z tvojho srdiečka. Láska prichádza vtedy, keď jeden toho druhého má rád práve preto, že je taký aký je, keď pochopí, že je jedinečný v celom vesmíre.
A na úplný záver ešte taká maličká prosbička. „spomeňme si v dnešný deň na niekoho, koho máme naozaj radi, takého aký je, pretože je pre nás darom, a to jedinečným…“

Jeden komentár

  1. No napisane je to dobre ……..a musim povedat, ze mi to zodpovedalo moju otazku povodu tohto ,,sviatku,,
    A kazdy kto si pozorne precita tento clanok a zamysli sa, pride na to ,ako sa stal sucastou manipulacneho sistemu ludstva….ak tento ,, sviatok ,, povazuje za ,,sviatok,,…..
    Vsetko je to len podvod na ludi……ako vytiahnut peniaze z vrecka……
    Vsetky tzv. pohanske sviatky, ktore prevzali krestania su vlastne vyplod ludskej fantazije …..
    Vianoce , Mikulas, Valentin,…..den taky, den onaky …..vsetko je to podvod a manipulacija ………


Pridaj komentár

Sleduj

Prijímaj upozornenia na nové články na tvoj email.

