Skip navigation


Jedného krásneho rána som začal uvažovať ako by sa mal správať správny Slovák. Na um mi prišlo mnoho veci, ale nebol som istý, či naozaj sú tie „pravé“.

A ešte si po druhý krát položím otázku: „ako sa mám správať ak som Slovákom?“
Mám byť hrdý a hovoriť s veľkým úžasom, že som Slovákom?
Alebo mám žiť s tým, že som Slovákom, ale je to len „moja vec“?
Mnoho otázok, ktoré každý si môže vysvetliť inak. Niekto je hrdý, že je Slovákom, ale samozrejme nájdu sa aj takí, čo neriešia taký to problém. Otázka národnosti bola stále nejako v spoločnosti populárna. Politici stále hľadali tu to otázku, keďže problém národnosti najlepšie rieši popularitu danej strany. Samozrejme nesmieme zabudnúť, že ide o štáty, v ktorých nejaká národnosť prevažuje, čiže nejde o mnohonárodný štát. Otázka národnosti môže prejsť do nenávisti – do ultrapravicového zmýšľania, čo spôsobuje nenávisť jednotlivých národnosti. Nedovoľme, aby takíto politici diktovali chod štátu, lebo ich sľuby po spravodlivosti sú iba „snom“. A ako to už chodí – za každým snom prichádza realita. Realita, ktorá môže byť krutá. Tu skutočnú realitu nedokáže predvídať nikto z nás. Preto nedovoľme, aby sme žili v nejakom sne, ktorý nevieme či bude pekný alebo škaredý.
A teraz opäť si kladiem otázku: „som Slovák ak robím hluk?“ Pre niekoho áno, pre niekoho na šťastie nie. Myslím, že hrdosť sa dá vyjadriť aj iným spôsobom. Hovorím o prípadoch, ktoré v súčasnej dobe majú malé zastúpenie voličskej základne.
Tato časť mi ešte neodpovedala na jednu otázku – ako mám byť hrdý ak som Slovákom? Teraz prichádzam na jednu správnu odpoveď.
Takže správanie hrdinského Slováka musí spĺňať tieto body:
1 – Musí „správne“ gramatický používať Slovenčinu,
2 – musí nenávidieť Maďarov,
3 –nesmie povedať, že Jánošík bol Maďarom,
4 – musí sa vysmievať z Maďarov,
5 – musí sa správať ako „sedliak“,
6 – musí veľa chľastať a kradnúť ako Jánošík,
7 – musí sa správať ako „učiteľ“ slovenčiny,
8 – musí používať „neslovenské“ slovíčka,
9 –okrem spomenutého ešte mnoho iného…

Bola raz jedná učiteľka,
Matematiku s kocúrikom milovala,
Geografiu Slovákom vravievala,
slohovanie zbohom posielala.

Pri pivečku Maďarov preklínala,
S kocúrikom sa vysmievala.
Jánošík, to Slovák veselý,
Kradol, brával, dobrým ľuďom rozdával.

Správanie politikov a ich „slovenské myslenie“ nemusí byť skutočne to pravé ružové. Vyberme si cestu, ktorá nám vyhovuje, len neberme si príklad s niektorých politikov, lebo ich „slovenské“ správanie nebolo nikdy podložené tým dobrým. Samozrejme hovorím o výnimkách, ktoré v súčasnej dobe nám ukazujú ako sa máme správať.
A na zaver „byť Slovákom neznamená kričať nesprávne po slovenský. Krič, ale hovor ako Slovák, ak sa vôbec ním cítiš.“

Pridaj komentár

