Skip navigation


Nedávno sme si pripomenuli dvadsiate výročie novembrových udalosti. Dnes to bude o tých, čo sa len učia minulosti a o tých, čo minulosti „nechápu“.

Ak hovoríme o školách (žiaci, študenti ale aj kolegovia), musíme hľadať aj stopu, ako a akým spôsobom si dnešný študenti pripomínajú novembrové udalosti. Aká je osveta na školách o novembri 1989? V krátkosti povedané – chabá. O novembri sa hovorí iba akože. Poviem vám pravdu, že tu to tému sme ani nerozoberali na hodinách dejepisu. Ale teraz treba spresniť prečo to tak je. Nie je to preto, lebo učiteľ/učiteľka nechce hovoriť o týchto udalostiach . Oni by aj o tom hovorili, ale nemajú vyhradený čas na túto tému. A tu dostávame sa k prvému klinčeku „mini problému“. Ako môžeme niekoho učiť k tomu, aby rozmýšľal a uznával hodnoty ako sloboda, pravda? No nedá sa to. Bohužiaľ aj dnešná politická scéna (myslím na tých, čo kričia, no riešenia neprinášajú) je dôsledkom chabej osvety. Nechcú slobodu, lebo sa to „nenaučili“ a to je prvý dôsledok po novembrových udalosti. No ako si môže človek niečo osvojiť, keď mu to nič nehovorí? Pýtam sa: „čo ti hovorí november 1989? NO, čo ťa napadne, keď poviem „november a rok 1989“?“ Kamoš sa usmeje a dáva mi najavo: „čo sa také pýtaš?“. No ten úsmev akože irituje. Ale napriek tomu začína hovoriť: „no, čo mi hovorí?“ Povzdychne (ako keby teraz niečo ťažké dvíhal) a pokračuje: „to je niečo o slobode?“ Super on to vie. Až sa čudujem aká ta odpoveď bola vyčerpávajúca. Ale poviem vám pravdu, že v tomto prípade som ani viac nečakal. Pri poslednej odpovedí sa náš rozhovor neskončil. Pokračujem takou „hnusnejšou“ otázkou: „Aký deň sme si pripomenuli včera?“ (bolo 18 novembra, keď sme sa o tom rozprávali). Usmeje sa a pohotovo odpovedá: „čo ja viem? Ale mali sme voľno takže bolo to super.“ Takže náš rozhovor končí a zisťujeme asi aká je vec. Ty, čo by o tom mali aspoň „minimum“ vedieť, to nevedia. Nie je to chyba ich, je to chyba samotnej spoločnosti. Ja tvrdím z vlastnej skúsenosti, že nie je dôležitý dátum a jeho „záhadné“ udalosti, dôležité pre študenta je to, kedy môže mať voľný deň. Je to chyba všetkých nás. Nerozprávame o tom, len akože v „kul varoch“ sa povráva. Nejaká osveta o novembri 1989 je iba „skreslenou ilúziou“. Študenti ani nevedia, že kedy majú vlastný sviatok. No tobôž, aby vedeli prečo tento sviatok vznikol. To by som chcel veľa
:-d

To bola samozrejme, že „kritika“. Teraz budem kúsok chváliť
:-d
Však ja stále chválim nie?
:-d
Kde som ja počul o novembrových udalostiach? No v prvom rade na hodine francúzštiny (čo mi príde tak „scénický nemožné“), ale veď aj snaha sa naozaj cení. Hovorme o tom stále, keď sa nájde možnosť. Druhou možnosťou ako som sa mohol niečo dozvedieť, bol volejbalový turnaj, ktorý mal názov „novembrový turnaj“. NO, neviem ďalšie podrobnosti, lebo ani som nehľadal stopy, čo a ako sa riešil „problém“ novembrových udalosti. A či vôbec tento názov súvisel s pripomenutím si udalosti z novembra 1989 je preto otázne.

17 novembra sme si pripomenuli novembrové udalosti, ktoré zmenili pomery v spoločnosti, no ich „osveta“ je naozaj slabá. Ak by som nehľadal niečo viac o novembri 1989, tak viac-menej by som sa ani nič nedozvedel od okolia. Škola je jedinečnou možnosťou, ako môžeme robiť osvetu študentom. Skutočnosť je taká, že osveta v tomto prípade je iba „snom“.

Pridaj komentár

