Skip navigation


Je tu druhé kolo volieb za predsedu samosprávneho kraja a samozrejme, že vo svojej „neistote“ neviem koho mam a koho nemám isť voliť. Dnes to nebude o tom koho som išiel voliť, ale o tom, čo ma „núti“, aby som išiel k volebnej urne.

Krčmárske rečičky o tom, ako funguje politika, politická kultúra a samotný politici sú určite každému známe. Každý sa sťažuje, že sa ma zle, ale nič nespraví preto, aby sa vôbec mal dobre. Je to ako keby si sám hovoril: „všetko je zlé, ale ja voliť nepôjdem za žiadnu cenu.“ Super. Ale aj takých zrejme tu musíme mať. Nemôžme očakávať, že každý pôjde voliť. Veď sú tu taký, čo politike vôbec nerozumejú. Alebo skôr inak povedané – politika ich vôbec nezaujíma. Je to ich slobodné rozhodnutie a zrejme vedia prečo to tak robia.
Politika je ako keby „domček“, ktorý sa skladá z mnohých časti – tehličiek. V politike tehličkami sú samotný politici. Vložíte do domčeka zlé tehličky, potom aj váš dom je zlý. Presne je to aj v politike takto. Môžete mať dobré základy, ale keď mate zlú strechu, nemôžte bývať v takomto domčeku. Takže v politike nestačí stavať iba základy. Potrebná je tu aj aktivita v iných voľbách. Čo z toho, že máme dobré „politické základy“, keď „politickú strechu“ máme deravú? No jednoducho povedané – nemáme z „politického domčeka“ nič. Ak sme zodpovední voliči musíme chodiť na každé voľby a nie len na tie, čo tvoria vrcholovú politiku. Áno, tvrdím aj ja, že vrcholová politika je atraktívnejšia pre voličov. Tam vidia „sociálne istoty“, tam vidia silné politické osobnosti, čo chcú robiť veľké pohyby v pred. No, regionálna politika je na úplnom inom stupni politického zmýšľania ľudí. Odvolíme si svojho predsedu samosprávneho kraja. Je to vlastne jediná príležitosť, kde môžeme sa stretnúť s týmito menami. Voľby sa skončia a o týchto menách už nebude ani chýru . Vymiznú z politickej „mapky“. Preto voliči sa správajú takto k týmto voľbám. Proste jednoducho povedané – nemajú motiváciu isť voliť.
Prečo isť voliť v každých voľbách? Na túto otázku sa dá odpovedať rôzne. Niekto povie, že je to úplná zbytočnosť, pretože politici sú zlí… Ale takéto správanie je maximálne nezodpovedné. Prečo? Hovoríme, že sú politici zlí, ale nič preto nespravíme, aby tam neboli. Ak sú politici zlí, tak poďme voliť a odsúdime tých, čo tam nemajú čo robiť. No takéto zodpovedné politické správanie nemožno očakávať u voličoch, aby „splanulo“ z ničoho nič. K takémuto politickému správaniu voličov musia prispieť aj politici. Inak povedané – politici ich to musia naučiť. Bohužiaľ treba konštatovať, že takýchto politikov zatiaľ nemáme.
Druhá skupinka voličov je taká, čo volí priamo podľa straníckeho trička. „Idem voliť toho, lebo je z onej strany.“ Takýto volič nepozerá na tohto politika z hľadiska, čo chce dosiahnuť, čo chce spraviť pre región.. Tobôž, aby sa zaujímal o jeho minulosť. Proste jednoducho povedané – volí podľa toho, čo mu ponuka určitá politická strana.
No tou treťou a myslím, že zodpovednou skupinkou voličov sú ty, čo pred voľbami sa jasne rozhodujú koho si tam dosadia. Uvedomujú si, že každý hlas je cenný a môže zlepšiť politickú kultúru, politické správanie politikov a mnoho iného. Rozhodnúť sa koho isť voliť niekedy nie je jednoduché. Niekedy volič musí robiť ústupky. Musí si vybrať menšie zlo. Musím dodať, že dnes som si v žiadnom prípade nevyberal menšie zlo. Vybral som si toho, čo môže zlepšiť situáciu v regióne. Ale na druhej strane som aj skeptikom, pretože uvedomujem si, že regionálna politika je závislá od vrcholovej. Takže ty, čo budú zvolení sú vlastne iba „posluhovačmi“ vrcholovej politiky.
A ešte niečo k dnešným voľbám. Taká mini pikoška.
Vrátili sme sa z nemocnice. Prišiel som domov a hovorím sestre: „pod ideme voliť.“ S úsmevom mi odpovedá: „ako to, keď ani neviem koho mám isť voliť?“ „Ale veď poď… A je to na tebe koho pôjdeš voliť.“ „OK, počkaj idem sa obliecť.“ odpovedá sestra. Nastupujeme do auta. Kamarát nás odváža k miestu „činu“. Vystupujem z auta a okrem toho vystupujú ešte dve osoby. Z auta sa ozýva: „voľ ….“ (napísal by som, ale porušil by som volebné moratórium). No, v tejto chvíli som si pripadal ako obyčajný „cigáň“. Už som myslel, že svoje rozhodnutie zmením, no nejako ma chytila ta „politická debka“ a neviem či na šťastie alebo na nešťastie som svoje predošlé rozhodnutie nezmenil. Vchádzame do volebnej miestnosti. Nie je tam takmer nikoho. Sedí tam zopár ľudí, ale voliča žiadneho. Veď ešte nejaký prídu, keďže ty „krčmaraci“ chodia o čosi neskôr voliť.

Chceme zmeniť politickú kultúru? Jediný liek, čo najlepšie zaberá je „isť voliť“. Na záver už možno iba dodať toľko, že aj z nezodpovedného voliča sa stáva zodpovedný. Dnes to bolo na hranách – najprv som bol „zodpovedný“, odrazu som sa cítil, ako nezodpovedný, no skončilo to tak, ako som očakával.

One Comment

  1. treba skontrolovat:)


Pridaj komentár

