Skip navigation


„Chceš povedať, že neviem, čo je láska?“ „Netvrdím, že nevieš, ale zrejme si ju ešte nezažil. Myslím takú pravú.“ „A ty si myslíš, že si takú zažila?“ „Ani neviem.“ Smutným hlasom povedala Anička. „Vlastne, keď si to tak vezmeš, tak pravú lásku môžeš zažiť iba jedenkrát.“ „Síce máš pravdu, že iba jedenkrát… Ale cítiť ju môžeš viackrát.“ „Cítiť ju môžeš viackrát, ale ta láska má rôznu intenzitu prežívania. V jednej sa cítiš božský, naopak v druhej si smutná.“ „Ale to je hlúposť.“ „Nie, nie je. Viem o čom hovorím.“ „Naozaj?“ opýtala sa Anička s úsmevom a pokračovala: „v láske musíš cítiť šťastie i smútok. No, ten smútok samozrejme, že nemôžeš brať doslovne. Je to akási túžba po šťastí, ktorú hľadáš iba v láske. Ale ak v láske nehľadáš životné šťastie, tak ani smútok nemôžeš cítiť.“ „tomu nechápem.“ Pohotovo reagoval Peter a opýtal sa neistým hlasom: „to chceš povedať, že životné šťastie sa dá dosiahnuť cez lásku?“ „ťažko povedať. Som ešte mladá.“ Začala sa smiať Anička a s plnými ústami pokračovala: „Keď budem staršia, tak ti určite odpoviem na túto otázku. Ver tomu, že to bude sveta pravda.“ „super. Stretneme sa o 20 rokov a ja sa ťa to opýtam. Len neviem či si to zapamätám.“ Anička sa začala smiať až tak, že jej kúsok odkrájanej pizze spadol naspäť do taniera. Peter sa začal smiať z toho, čo práve robila Anička. „jooooj. Pri tebe sa ani nenajem. Pripomenula si mi naše ho psíka, keď mu dávame ňuchať maškrty. Už už ju ma v papuľke a my mu ju vezmeme. Potom je taký smutný.“ „no veď to aj ja by som bola smutná, keby mi niekto vzal teba.“ „Myslíš teraz? No, to nehrozí. Ja som ten lakomý medvedík, ktorý je stále hladný.“ „No aj teraz, ale ja som to myslela trochu inak.“ „A ako?“ opýtal sa Peter zvedavým hlasom. „Myslela som to tak vo všeobecnosti.“ „A čo by si robila, ak by si má niekto ukradol?“ „teraz? Neviem. Neviem či by sa mi oplatilo bojovať za teba. V podstate, ak by som nebojovala za teba, tak dala by som ti najavo, že som ťa nikdy nemilovala. Ja nechcem dokázať, že cítim k tebe veľkú lásku… Nechcem ti dokazovať, že ako by som to neprežila bez teba… Nechcem, lebo to robia iba ty, čo bojujú pre lásku. Ja pre lásku nechcem bojovať, lebo aj tak viem, že skončila by neúspešne. Tak ako s Markom. Marko je minulosť, ale ukázal mi jedno. Dúfam, že to bolo pre mňa veľké, velikánske poučenie do života. Dokázal mi, že pre lásku sa vôbec neoplatí bojovať. Je to veľká zbytočnosť, ktorá sa neskôr vrátila nám obom ako bumerang. Ja som verila na nútenú lásku a on veril na skutočnú lásku.“ „A to ako myslíš s tou nútenou a skutočnou láskou?“ „Asi tak… On veril, že keď má mňa, tak budeme navždy spolu. Vlastne on bol zamilovaný až po krk. Stále mi niečo dokazoval, ale nikdy mi nedával najavo to, čo sa podobalo pravej, skutočnej láske. Ale to nebolo tým, že nebol zamilovaný. On len akosi chcel stále niečo dokazovať napriek tomu, že vôbec nič nemusel dokazovať.“ „Takže ako ty hovoríš… Bojoval pre lásku však?“ „áno, keď poviem, že ma do nej aj tlačil, tak nebudem klamať. Vieš sám, že niekedy sú veci tak, že sa nedajú zmeniť. Cítiš k nemu niečo, len nie je to ta skutočná láska, po ktorej on tuží.“ „No, ale tak prečo si potom s ním chodila?“ „prečo?“ Anička sa zamyslela a pokračovala: „Ani vlastne neviem. Možno z dlhodobého hľadiska vzťah s ním nemal zmysel, ale dokázal mi, že existuje láska, ale fígeľ je v tom, že môže byť v rôznych podobách. Bola to určitá podoba šťastnej lásky. Ja som sa pri ňom nemala zle a myslím, že aj on bol pri mne šťastný. Keď poviem, že to nebola naša vina, tak nebudem klamať. Bola to moja prvá skutočná láska, v ktorej som vedela, že ma niekto skutočne miluje. Ale iba niekto miluje. V skutočnosti som nevedela, či aj ja ho tak milujem ako on mňa. Láska sa nedá porovnávať – viac menej najmenej. Cítila som, že láska medzi nami bola akýmsi stereotypom. Bolo to stále o tom istom – riešili sme stále jeho a málokedy sme riešili mňa. Ale to mi nevadilo… Ja nechcem byť stredobodom pozornosti… Len prosto akosi zabúdal na moje myšlienky. Ja som mu otvorila srdiečko, no on to akosi nechcel urobiť s mojím. Dávala som mu mnoho možnosti a však ani jednu nevyužil.“ „to chceš povedať, že stále hovoril o svojich problémoch, o svojich myšlienkach, len tvoje nedokázal počúvať?“ „áno. Síce je to trocha skreslené, ale tu svoju podstatu to má.“ „Ale nechápem potom prečo si s ním chodila, keď si nevedela, či ho skutočne miluješ?“ „To je dobrá otázka. Už sme sa o tom niekedy rozprávali. Myslím, že to bolo vtedy, keď som sa s ním rozišla. Najprv som si myslela, že to, čo k nemu cítim sa zmení na skutočnú lásku. Postupom času som zistila, že toto nie je skutočná láska, ktorú si zaslúži. Ani ja som si nezaslúžilá takú lásku ako mi dával, ale to som si vlastne ani nevšímala. Predstavovala som si nejaký ideál lásky, kde klamstvo neexistuje. A tu je vlastne ten korienok, ktorý ti asi odpovie na tvoju otázku. Hrali sme sa na hru, kde sa naháňali pes a mačka. Každý chcel niečo vyhrať, ale nikdy nespravil ten velikánsky krok, aby mohol poraziť toho druhého. Takže ta mačka klamala psíka a to isté robil aj psík mačičke. Bol to akýsi začarovaný kruh, kde výherca bol nikdy nejasný. Ani teraz neviem pre koho náš vzťah ma väčší význam.“

2 Trackbacks/Pingbacks

  1. […] do pizzerky prichádza neznámo známy párik (kapitola 9)Politická kocka v roku 2009Neuveriteľná nesúvislosť: Anička rozpráva o svojich myšlienkach lásky (kapitola 8)Neuveriteľná nesúvislosť: Láska, kamarátstvo alebo nič? (kapitola 7)Vianočné zvyky a […]

  2. […] do pizzerky prichádza neznámo známy párik (kapitola 9)Politická kocka v roku 2009Neuveriteľná nesúvislosť: Anička rozpráva o svojich myšlienkach lásky (kapitola 8)Neuveriteľná nesúvislosť: Láska, kamarátstvo alebo nič? (kapitola 7)Vianočné zvyky a […]

Pridaj komentár

