Skip navigation


Vynikajúci rečníci hovoria, že rečniť neznamená rečniť k veci ale o veci. O veciach, ktorým nerozumejú. A keď aj rozumejú, nehovoria o nich, aby sa náhodou nepomýlili.

Dobrými rečníkmi sú napríklad hovorcovia alebo „posluhovači“, ktorý vás budú prehovárať do poslednej sekundy. V prípade hovorcov, sú to stále tie isté frázy – nemáme čo k tomu viac povedať. Každý hovorca od posluhovačov sa líši v jedinej kvalite. Hovorca vie o čom rozpráva a posluhovač nie. Ešte šťastie, že posluhovači o tom vedia až veľmi dobre. Ale čo nespraví brigádnik pre peniaze? To je mimoriadne hlúpa otázka. Spraví všetko!
„Dobrý deň, vážený zákazník,“ oslovuje ma pán z T-mobile, ktorí sa nezabudne slušne predstaviť a dokonca, vie sa opýtať, či „vážený“ zákazník má čas na koniny. Odpovedám s úsmevom: „… nie je problém.“ Ten pán, nejako stíchol (žeby ho iné zákazníčky odkopávali?) a pokračoval v svojich natlačených frázach. Poviem pravdu, v tej chvíli som si vyčítal, že prečo je taký osud na mňa zlý. Prečo tam nie je nejaká kočka s nádherne sexi hlasom? Ale ten „počítačový“ robot? A potom, aby to nestačilo, prišla ďalšia facka – prečo ťa nemôžem pozvať na rande? Chlapu, nabudúce choď za vĺčkom, ktorí ti ukuje krásny (blondínovský?) škriekajúci čo ja viem. Nech je sranda.
„… Koľko míňate mesačne kreditu?“ Aby som neostal chudákom, chcel som sa pochváliť, že priemerne 100€ a že sem-tam aj 150€. Chlapec by bol po toto. Radšej som sa pochválil, že iba 10€, hoci za mesiac júl som minul asi 15-20€. Fajn, nech je mu česť ma prehovárať. „Tak program, ktorý vám ponúkame (fix či čo tam bľabotal?) je pre vás vhodný.“ Vraj, preto vhodný lebo získam 9€ a 4,50€ z celkovej sumy za mňa zaplatia. Ale veď to mi nedá, byť taký drzý! A už to skoro bolo na povrchu… „… Keby ste aspoň kondómy preplácali! Hneď by som si dal aj 400 takých skvelých programov. Predstavte si, že by som k tomu aj ľudí nútil, aby sa viazali na 24 mesiacov, lebo prevencia je prvoradá!“ Ale aby som si nestratil svoju česť, pokračoval som aj ja v svojom prehováraní: „Je to zaujímavá ponuka a čo by ste mi k tomu vedeli povedať viac?“ a po mojej otázke myslím, že prišla otázka, „viete koľko platíte, keď telefonujete do iných sietí?“ Nie, neviem! Neurážaj! Chcel som ho vyskúšať, či to vie, ale už som sa nemohol sústrediť. Zrušenie sa čoraz viac a viac stupňovalo. „… no viem,“ pokojne esom odpovedal. Chlapík pochopil, že prehovoriť takého „pňaka“ (peň na strome) nebude jednoduché. Začal mi porovnávať ceny, ktoré platia pre easy a ten jeho nejaký skvelo orientovaný program. A poviem vám pravdu, že sa mu to podarilo. „A je tam nejaká viazanosť?“ s napchaným Úsmevom som sa opýtal. Trošku som ho prestál počúvať, no chlapík začal keckať a keckať. Hotový predhovor k zosnulému. Ešte šťastie, že som sa prebudil v tu právu chvíľu, keď minútové rozprávanie nahradilo ticho. „No ale pri tom fixe je to tak, že tam musí byť nejaká viazanosť, že si budem dobíjať kredit každý mesiac vo výške minimálne 9€ nie?“ „no, nie, ja teraz myslím na program bez záveskov.“ Na moju argumentáciu reagoval, dajme tomu pracovník. Ale ten organizovaný pochod na moje myšlienky neprestával. „Máte o neho záujem?“ Keby si bol aj nejaké sexi dievčatko, hneď by som ti navrhol večerné rande. Ale tak? Z mojej strany nie je žiadny záujem a preto som s zotrvačníkom v hlave, stále po tejto otázke zotrvačne odpovedal, „nie, nemám.“ Takáto reakcia nedávala nádej na úspech. „prečo nemáte o tento program záujem, keď je pre vás výhodný?“ človeče! A ty má tak dobre odkiaľ poznáš? Spomínam na letné lásky, ale ten škrekot mi nič nehovorí. Nedá mi to a pokračujem v svojej koľaji. „Myslím si, že tento program, ktorý aj mám, je pre mňa výhodný, pretože používam na ňom vernostný program a okrem toho, ak si neaktivujem spomínanú službu vernostný program, môžem telefonovať pokojne po 4 minúte až do 60 minúty za nulu. Väčšina telefonátov z môjho telefónu smeruje do siete T-mobile a preto je táto možnosť pre mňa najvýhodnejšia.“ Nasleduje ešte viac zrušujúca otázka, „máte o tento program záujem?“, ktorá nenecháva moju jednoduchú odpoveď na povšimnutie. „nie, nemám záujem!“ Chlapík sa poďakuje za nájdený čas a pekne pozdravy. Našťastie. Byť na jeho mieste, takéhoto idiota, ktorý keca svoje keci len tak, by som poslal minimálne medzi rybičky a keď nie, rovno do teplých krajín. Neváhal by som ani s kúpou letenky.
Až teraz si uvedomujem, čo to je byť nejakým pracovníkom (brigádnikom), ktorý musí prehovárať zákazníkov, aj keď sám vie, že nemusí natrafiť na staršiu pani, ktorá je miestna a nie ako niektorí jednotlivci. Napríklad, aj takí ako som ja. Ale to, že počas svojej argumentačnej Bitky a skvelej otázky: „prečo nemáte záujem o tento program?“ som vypustil slovíčko a hlúpu frázu – som konzervatívny. Vtedy som sa už cítil ako totálny idiot. Počuť toho „brigádnika“ ako sa usmieva, hneď ma potešilo. Viete aké je to super, keď spomínaný „brigádnik“ nie je odkopnutý? A týchto brigádnikov je mi aj trošku ľúto, lebo keď si do vás len tak niekto kopne, sem-tam to aj bolí. Ale ja som si do neho nekopol! Odporúčanie pre brigádnikov: Mužské pohlavie môžu oslovovať iba brigádničky (ženského pohlavia) a ženy musia oslovovať brigádnici s skvelou charizmou, lebo ovládať ženu v mnohých náročných životných situáciách nie je jednoduché. Druhá rada pre budúcich brigádnikov a brigádničky: Porovnávajte neporovnateľne, lebo predhovor k zosnulému je vždy lepšie zostaviť od veci (aby ste sa nerozplakali), ako keby ste máli profesionálny predhovor. Taký by ste sa museli trošku naučiť. V takýchto letných dňoch to nejde. Niet na také hlúposti času.
A ešte niečo. Najprv ponúkajte program bez záveskov a potom až program fix, ktorý je určite lepší pre zákazníkov, ktorí sú veľkoodberatelia kondómov. Nech majú dojem, že bez závesku môžu sexovať a aj s prísľubom, že polovičku im preplatíte.
Rady pre zákazníkov, ktorým zavolá človek rovnakého pohlavia: Zachovajte si svoju česť i napriek tomu, že ju nemáte, hrajte sa na mŕtveho, aby predhovor k zosnulému bol vypočutý, hrajte sa na staršieho Pána, ktorý je v treťom stave so slovami – rozprávajte pomalšie, lebo sa mi krutí svet, hrajte sa na bezdomovca, ktorý hľadá peniaze, aby si mohol dobiť konečne kredit po troch mesiacoch. A keď sa vás opýta brigádnik „koľko mesačne pretelefonujete?“ pokojne odpovedajte, že 6€ za tri mesiace i napriek tomu, že viete, že ste si nedávno dobili 50€.

Článok nemá účel niekoho ponižovať, poukazuje na ťažkú prácu brigádnikov. Lebo z idiotmi to prosto nejde. A hlavne s takými, čo sa nedajú prehovoriť na nič.

Pridaj komentár

